Grup d'investigació "Sinestesia i Multi-sensorialitat" de l'ISEACV
Sinestèsia Creativa

Aproximacions paraula-forma i paraula-so

Cab esmentar en l’estudi històric de la relació sinestèsia-art-disseny les aproximacions, equivalències o correspondències entre paraula i forma desenvolupades en els “technopaignia” de Simias de Rhodes al 300 a. C considerats els orígens de la poe1)PÉREZ POL, David. Simias de Rodas, poeta visual. [En línia] https://www.ersilias.com/simmias-rodas-poeta-visual/ [Consulta]02-08-2017]; MARTÍNEZ FERNANDEZ, Angel. Notas Lexicográficas sobre los technopaignia de Simias. Suplemento al lsj y precisiones al supplementum hellenisticum. [En línia] https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/119113.pdf. [consulta 02-08-2017] i desenvolupades posteriorment per Daumier/Phillipon en la portada de Le Charivari (1834) 3)“La caricature avant et pendant la Grande Guerre” en Canalblog. [En línia] http://87dit.canalblog.com/archives/2015/02/07/31479126.html [Consulta 02-08-2017]. El text adopta forma de pera com a caricaturització del monarca francès Luís Felipe de Orleans., per Lewis Carroll en “Alicia en el País de las Maravillas” 2)Poema en cola de ratón: Lewis Carroll. [En línia] http://www.uam.mx/difusion/revista/feb2003/carroll.html [Consulta 02-08-2017], en els cal·ligrames de Guillaume Apollinaire 4)ESQUINCA, Julenne. “Apollinaire: la escritura automática y los caligramas.” En Fahrenheit Magazine. [En línia] http://fahrenheitmagazine.com/cultura/letras/apollinaire-la-escritura-automatica-y-los-caligramas/[consulta 02-08-2017], en Les paraules en llibertat de Marinetti (1919) 5)PELTA, Raquel. “Cuando la letra puede cambiar el mundo. Futurismo, Dadá y tipos” en Monográfica Revista Temática de Diseño. [En línia] http://www.monografica.org/02/Art%C3%ADculo/3201[consulta 02-08-2017] i en la poesia visual de Salvat Papasseit 6)SALVAT-PAPASSEIT, J. Obra completa. Poesia i prosa. A cura de Carme Arenas Noguera, Barcelona, Galàxia Gutenbert, Cercle de lectors, 2006 o Vicente Huidobro 7)VASQUES, Claudio A. Huidobro y la creación textual: fundamento rítmico de los caligramas. [En línia] http://www.boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/viewFile/21687/22998 [Consulta 02-08-2017].

Fig. 1. Daumier/Philipon. La pera Le Charivari. Imatge presa de http://expositions.bnf.fr/presse/grandmobile/pre_026.php?pages=pre_026,pre_030,pre_036,pre_035,pre_037,pre_061,pre_039,pre_064,pre_070,pre_066,pre_075,pre_083,pre_085,pre_090,pre_121,pre_122,pre_123,pre_140,pre_141,pre_159. 
Fig 2. Lewis Carroll. Poema Cola de Ratón. “Alicia en el País de las Maravillas”. Imatge presa de ] http://www.uam.mx/difusion/revista/feb2003/carroll.html
Fig. 3. Guillaume Apollinaire. Cal·ligrama Il pleut. Imatge presa de https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/Guillaume_Apollinaire_-_Calligramme_-_Il_pleut.png
Fig. 4. Marinetti. Les mots en liberte (1919). Imatge presa de Pelta, R. “Cuando la letra puede cambiar el mundo. Futurismo, Dadá y tipos” en Monográfica Revista Temática de Diseño. [En línia] http://www.monografica.org/02/Art%C3%ADculo/3201 [Consulta 02-08-2017]
Fig. 5. Salvat Papasseit. Les formigues. Imatge presa de http://3.bp.blogspot.com/_Wd52w_LGMF8/SRyWQFlogsI/AAAAAAAAAEY/W3DSFNFLvdo/s400/Papasseit_Formigues.gif
Fig. 6. Vicente Huidobro. La Capilla Aldeana. Cal·ligrama. Imatge presa de http://www.sinembargo.mx/wp-content/uploads/2013/01/anagrama04.gif

O les aproximacions entre poesia/paraula i so mitjançant les onomatopeies desenvolupades pel futurista Marinetti 8)PELTA, R. Op. Cit i el plantejament poètic del dadaista Hugo Ball en Karawane (1917) que el du a renunciar a les paraules per a composar poesia sense paraules i sols amb els sons 9)MARTINIQUE, Elena. “Stumbling across Dada poetry” en Widewalls.[En línia] de http://www.widewalls.ch/dada-poetry/ [Consulta 18-08-2017].

Fig. 7. Filippo Marinetti, Zang Tumb Tumb, Adrianápolis, octubre 1912 Imatge presa de https://theartstack.com/artist/filippo-tommaso-marinetti/zang-tumb-tumb
Fig. 8. Hugo Ball, poesia Karawane (1916). Imatge presa de http://www.widewalls.ch/dada-poetry/
Imatge portada: Simias de Rhodes. Technopaigna. El huevo. Imatge presa de https://www.ersilias.com/simmias-rodas-poeta-visual/

 

Referències   [ + ]

1. PÉREZ POL, David. Simias de Rodas, poeta visual. [En línia] https://www.ersilias.com/simmias-rodas-poeta-visual/ [Consulta]02-08-2017]; MARTÍNEZ FERNANDEZ, Angel. Notas Lexicográficas sobre los technopaignia de Simias. Suplemento al lsj y precisiones al supplementum hellenisticum. [En línia] https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/119113.pdf. [consulta 02-08-2017]
2. Poema en cola de ratón: Lewis Carroll. [En línia] http://www.uam.mx/difusion/revista/feb2003/carroll.html [Consulta 02-08-2017]
3. “La caricature avant et pendant la Grande Guerre” en Canalblog. [En línia] http://87dit.canalblog.com/archives/2015/02/07/31479126.html [Consulta 02-08-2017]. El text adopta forma de pera com a caricaturització del monarca francès Luís Felipe de Orleans.
4. ESQUINCA, Julenne. “Apollinaire: la escritura automática y los caligramas.” En Fahrenheit Magazine. [En línia] http://fahrenheitmagazine.com/cultura/letras/apollinaire-la-escritura-automatica-y-los-caligramas/[consulta 02-08-2017]
5. PELTA, Raquel. “Cuando la letra puede cambiar el mundo. Futurismo, Dadá y tipos” en Monográfica Revista Temática de Diseño. [En línia] http://www.monografica.org/02/Art%C3%ADculo/3201[consulta 02-08-2017]
6. SALVAT-PAPASSEIT, J. Obra completa. Poesia i prosa. A cura de Carme Arenas Noguera, Barcelona, Galàxia Gutenbert, Cercle de lectors, 2006
7. VASQUES, Claudio A. Huidobro y la creación textual: fundamento rítmico de los caligramas. [En línia] http://www.boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/viewFile/21687/22998 [Consulta 02-08-2017]
8. PELTA, R. Op. Cit
9. MARTINIQUE, Elena. “Stumbling across Dada poetry” en Widewalls.[En línia] de http://www.widewalls.ch/dada-poetry/ [Consulta 18-08-2017]

Article written by:

Professor i Coordinador del Departament d'Història i Teoria de l'Art i del Disseny de l'EASDAlcoi. Investigador principal del Grup d'Investigació de l'ISEACV "Sinestèsia i multi-sensorialitat: teoria i experimentació"

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *