Grup d'investigació "Sinestesia i Multi-sensorialitat" de l'ISEACV
Sinestèsia Creativa

Relació pintura-música, color-so en l’art: referents històrics

El camí de la sinestèsia més desenvolupat i fructífer – especialment en els segles  XIX i XX -, tant per pintors com per músics, ha estat la correspondència so i color, és a dir, les possibles interconnexions entre la pintura i la música. Des de la pintura ha estat desenvolupat entre altres per Whistler, Frantisek Kupka, Paul Klee, Wassily Kandinsky, Charles Blanc-Gatti i des de la música per Scriabin, Rimsky-Korsakov, Schoenberg, Webern, Milhaud, Stravinsky i Xenakis.

Cal destacar especialment a Kandinsky que, junt amb el compositor Arnold Schönberg, va arribar a establir correspondències entre els timbres característics dels instruments musicals, els colors i les línies i que en els seus llibres “D’allò espiritual en l’art” (1910) i “Punt i línia sobre el plànol” (1926) va generar una teoria de correspondències entre colors, formes i línies des del plantejament de l’existència d’un llenguatge visual de les arts de caràcter universal i transmissor d’emocions. Un plantejament que inicia dins de l’Expressionisme i que, després, desenvolupa com a professor de la Bauhaus i que va estar seguit, en aquesta Escola, també per Johannes Ittem i Gertrud Grunow.

  

Fig. 1. Fantisek Kupka. Teclas de piano en el lago, 1909. Imatge presa de http://jacgmur.blogspot.com.es/2011/03/escuchar-los-colores.html
Fig. 2. Luigi Russolo. Music (1911) Imatge presa de http://elruidoylamusica.blogspot.com.es/2013/03/russolo-y-el-arte-de-los-ruidos.html
Fig. 3. Wassily Kandinsky, Composition VI (1913). Imatge presa de http://www.wassily-kandinsky.org/Yellow-Red-Blue.jsp
Fig. 4. Charles Blanc-Gatti L’Orchestre (1932) Imatge presa de http://www.sikart.ch/imgrenderer2.aspx?id=14432104

Article written by:

Professor i Coordinador del Departament d'Història i Teoria de l'Art i del Disseny de l'EASDAlcoi. Investigador principal del Grup d'Investigació de l'ISEACV "Sinestèsia i multi-sensorialitat: teoria i experimentació"

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *