Grup d'investigació "Sinestesia i Multi-sensorialitat" de l'ISEACV
Sinestèsia Creativa

Sinestèsia i Disseny com a Experiència.

També el disseny s’ha aproximat al concepte de sinestèsia especialment l’anomenat Disseny com a experiència, un concepte de disseny on l’objectiu de la investigació en disseny es centra ja no sols en l’objecte sinó especialment en l’experiència que aquest permet a l’usuari, és a dir, on es pretén millorar la vida de les persones i enriquir l’experiència de viure mitjançant la generació de dissenys que permeten a l’usuari experiències altament satisfactòries, rellevants i significatives que, en ocasions, no podrien atansar d’altra manera 1)PRESS, Mike i COOPER, Rachel. El diseño como experiencia. El papel del diseño y los diseñadores en el s. XXI. Barcelona, Gustavo Gili Diseño 2009, pp. 81-112.

Dins d’aquest camí del disseny apareix el concepte de “meta disseny” establert per J. Rheinfrank i entès com un disseny que va més enllà del producte i en el qual el punt de partida del dissenyador és l’experiència d’ús que vol aconseguir 2)RESS, Mike i COOPER, Rachel. Op. Cit. p. 108. Citen a RHEINFRANK, J. “The technological juggernaut: objects and their transcendence”, en S. Yelavich (ed.), the Edge of the Millennium, Whitney Library of Design, Nueva York, 1993. En el desenvolupament d’aquests meta dissenys s’han emprat plantejaments sinestèsics como és el cas del Sistema Tac-Tile basat en la sinestèsia so-tacte desenvolupat per Paul Chamberlain en el 2000 i premiat com a Producte del Mil·lenni pel Desing Council UK 3)WALKERS, Peter, CHAMBERLAIN, Paul i PRESS, Mike. In touch. An investigation of the benefits of tactile cues in safety-critical product applications. [En línia] http://www.ub.edu/5ead/PDF/9/WaltersCP.pdf [Consulta 1-08-2017]; SHEFFIELD HALLAM UNIVERSITY. Art an Design Research Centre Tactile Sounds. [En línia] https://www.shu.ac.uk/research/specialisms/cultural-communication-a…uting-research-institute/what-we-do/projects/design/tactile-sounds [Consulta 28-07-2017]; PRESS, Mike i COOPER, Rachel. Op. Cit. pp. 109-10. Es tracta d’una superfície modular que permet als nens sords sentir les emocions de la música mitjançant les vibracions mecàniques captades de manera tàctil. Es pot col·locar com a sol o sobre cadires o mobles i quan l’usuari entra en contacte amb ella en qualsevol dels punts del seu cos nota les vibracions i, mitjançant elles, la música 4)LAHTINEN, RIITTA i PALMER, Russ. “Tac-Tile sounds system” (TTSS)” en Creative & Interactive communication using touch&music. [En línia] http://www.kolumbus.fi/riitta.lahtinen/tactile.html [Consulta 28-07-2017].

Fig. 1. Sistema Tac-Tile, Paul Chamberlain (2000). Imatges preses de https://www.shu.ac.uk/research/specialisms/cultural-communication-and-computing-research-institute/what-we-do/projects/design/tactile-sounds

Referències   [ + ]

1. PRESS, Mike i COOPER, Rachel. El diseño como experiencia. El papel del diseño y los diseñadores en el s. XXI. Barcelona, Gustavo Gili Diseño 2009, pp. 81-112
2. RESS, Mike i COOPER, Rachel. Op. Cit. p. 108. Citen a RHEINFRANK, J. “The technological juggernaut: objects and their transcendence”, en S. Yelavich (ed.), the Edge of the Millennium, Whitney Library of Design, Nueva York, 1993
3. WALKERS, Peter, CHAMBERLAIN, Paul i PRESS, Mike. In touch. An investigation of the benefits of tactile cues in safety-critical product applications. [En línia] http://www.ub.edu/5ead/PDF/9/WaltersCP.pdf [Consulta 1-08-2017]; SHEFFIELD HALLAM UNIVERSITY. Art an Design Research Centre Tactile Sounds. [En línia] https://www.shu.ac.uk/research/specialisms/cultural-communication-a…uting-research-institute/what-we-do/projects/design/tactile-sounds [Consulta 28-07-2017]; PRESS, Mike i COOPER, Rachel. Op. Cit. pp. 109-10
4. LAHTINEN, RIITTA i PALMER, Russ. “Tac-Tile sounds system” (TTSS)” en Creative & Interactive communication using touch&music. [En línia] http://www.kolumbus.fi/riitta.lahtinen/tactile.html [Consulta 28-07-2017]

Article written by:

Professor i Coordinador del Departament d'Història i Teoria de l'Art i del Disseny de l'EASDAlcoi. Investigador principal del Grup d'Investigació de l'ISEACV "Sinestèsia i multi-sensorialitat: teoria i experimentació"

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *