Grup d'investigació "Sinestesia i Multi-sensorialitat" de l'ISEACV
Sinestèsia Històrica

L’inici del camí històric de la Sinestèsia: L’harmonia universal. Pitàgores i Empèdocles.

Una primera relació entre el color i el so s’estableix ja en l’antiga Grècia. Els grecs foren els primers en construir una escala de colors dividida en 7 parts en analogia amb les 7 notes de l’escala musical i els 7 planetes coneguts. Una teoria que va estar vigent fins al segle XVII i que seguia, en l’establiment d’aquestes analogies o correspondències entre els diferents fenòmens sensorials, la idea general de que l’univers estava regit per una harmonia universal i aquestes correspondències n’eren la prova 1)DE BIASI, Marco. New ways on sounds and colors. A historical perspective on the relationship between sound and color, from newton to the XXI century. [En línia] http://www.marcodebiasi.info/sin-e/breve-storia-del-rapporto-suono-colore/ [Consulta 12-06-2017].

En funció d’aquesta harmonia universal de base numèrica Pitàgores (569-475 a. C) va parlar de l’existència d’una correspondència entre els intervals musicals i la distància entre els planetes que es coneix com l’harmonia de les esferes 2)BURKERT, Walter. Lore and Science in Ancient Pythagoreanism. Harvard, Harvard University Press, 1962, trad en 1972, pp 350-355 Google Libros. Per a Pitàgores les matemàtiques, mitjançant el concepte de numero, permetien l’explicació de qualsevol fenomen perceptiu com el moviment, la combinació de colors o l’harmonia musical 3)GONZÁLEZ COMPEAN, F. Javier. Tonalidad sinestésica: Relaciones entre la tonalidad de la música y del color a través de una propuesta personal. Tesis Doctoral. Universitat Politècnica de València. 2011. [En línia] https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/13835/tesisUPV3698.pdf [consulta 10-08-2017] pp. 187-188.

Pitàgores va establir primer una relació de proporcions numèriques entre els sons o intervals sonors basant-se en el fet de que una corda de x longitud produïa un so que al ser reproduït per una corda de la meitat de mesura amb una mateixa tensió generava el so d’una octava musical o el doble de freqüència sonora. Després va establir una correspondència entre els sons de la seua escala musical i la distància entre els planetes aleshores coneguts (Sol, Lluna, Mercuri, Venus, Mart, Júpiter i Saturn). Segons ell, el moviment dels planetes o esferes produïa sons determinats que podien ser expressats mitjançant proporcions harmòniques perfectes: harmonia de les esferes 4)Ibid pp. 187-88. Una teoria que serà reinterpretada posteriorment per Plató en el llibre X de la República 5)HUTCHISON, Neils. Colour Music in the new age: de-mystifying De Clario. [En línia] http://www.colourmusic.info/colour.htm [Consulta 14-06-2017].

Empèdocles (490-370) com exemple d’aquesta harmonia universal desenvoluparà la teoria dels quatre elements (foc, aire, aigua i terra) i l’existència també de quatre colors: blanc, negre, roig i ocre groguenc/groc verdós 6)DÍAZ, Jem. El color. [En línia](http://arteformacion.blogspot.com.es/p/el-color-es-el-producto-de-las.html?m=1 [Consulta 18-06-2017].

Imatge portada: L’harmonia de les esferes segons Pitàgores. Imatge presa de http://www.online-literature.com/forums/entry.php?4861-Music-of-the-Spheres-and-the-Almighty-Harmonica

Referències   [ + ]

1. DE BIASI, Marco. New ways on sounds and colors. A historical perspective on the relationship between sound and color, from newton to the XXI century. [En línia] http://www.marcodebiasi.info/sin-e/breve-storia-del-rapporto-suono-colore/ [Consulta 12-06-2017]
2. BURKERT, Walter. Lore and Science in Ancient Pythagoreanism. Harvard, Harvard University Press, 1962, trad en 1972, pp 350-355 Google Libros
3. GONZÁLEZ COMPEAN, F. Javier. Tonalidad sinestésica: Relaciones entre la tonalidad de la música y del color a través de una propuesta personal. Tesis Doctoral. Universitat Politècnica de València. 2011. [En línia] https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/13835/tesisUPV3698.pdf [consulta 10-08-2017] pp. 187-188
4. Ibid pp. 187-88
5. HUTCHISON, Neils. Colour Music in the new age: de-mystifying De Clario. [En línia] http://www.colourmusic.info/colour.htm [Consulta 14-06-2017]
6. DÍAZ, Jem. El color. [En línia](http://arteformacion.blogspot.com.es/p/el-color-es-el-producto-de-las.html?m=1 [Consulta 18-06-2017]

Article written by:

Professor i Coordinador del Departament d'Història i Teoria de l'Art i del Disseny de l'EASDAlcoi. Investigador principal del Grup d'Investigació de l'ISEACV "Sinestèsia i multi-sensorialitat: teoria i experimentació"

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *