Grup d'investigació "Sinestesia i Multi-sensorialitat" de l'ISEACV
Sinestèsia Creativa

Sinestèsia i arquitectura: Taut i el pavelló de cristall

L’arquitectura també ha desenvolupat aproximacions al concepte de sinestèsia mitjançant la interconnexió entre espai i color o espai i so. Possiblement una de les primeres la va protagonitzar l’arquitecte Bruno Taut amb el seu Pavelló de Cristall construït en 1924 en Colònia per l’exposició de la Deutscher Werkbund (Federació alemanya del treball) i ubicat dins de l’arquitectura expressionista.

Taut genera una aproximació sinestèsica entre espai arquitectònic i color mitjançant la llum i la transparència. Exalta el color, la llum i la transparència com les manifestacions d’una utopia social o socialista perquè són capaços, segons ell, de generar una nova societat i una nova arquitectura alliberant-la del món de les ombres, purificant-la 1)SERRA LLUCH, Juan. “Expresionismo. Bruno Taut” en Color y arquitectura contemporánea. Tesis Doctoral online [En línia] http://juaserl1.blogs.upv.es/juanserralluch/cuando-color-en-la-hist…or-en-la-arquitectura-de-las-vanguardias/expresionismo-bruno-taut/[Consulta04-08-2017].

Fig. 1. Pavelló de Cristall en l’Exposició de la Deutscher Werkbund. Bruno Taut, Colònia (Alemanya), 1914. Sala de la cascada en la planta baixa. Imatge presa de SERRA LLUCH, J. “Expresionismo. Bruno Taut” en Color y arquitectura contemporánea. Tesis Doctoral online [En línia] http://juaserl1.blogs.upv.es/juanserralluch/cuando-color-en-la-hist…or-en-la-arquitectura-de-las-vanguardias/expresionismo-bruno-taut/[Consulta04-08-2017]

En el pavelló de Cristall, qualificat per ell com a Temple de la Bellesa, la interacció de la llum amb els vidres acolorits de la cúpula i de les parets i amb la cascada de la planta inferior acolorida de groc, els mosaics daurats i platejats i l’absis violeta, on es desenvolupaven projeccions d’un calidoscopi, permeten generar una arquitectura on l’espai i el color-llum s’interrelacionen per a despertar emocions i construir una utopia espiritual reflectida en les paraules de Paul Scheerbart ubicades en l’anell sota la cúpula i en la sortida de darrere i extretes del seu llibre de 1914 Glasarchitektur” (L’arquitectura de cristall): “El vidre multicolor destrueix l’odi. Què seria de la construcció sense el formigó armat? La llum s’estén per tot l’univers i està viva en el cristall. Sense un Palau de cristall la vida és una càrrega. El cristall il·lumina tot construïm-lo en el lloc. El cristall ens porta la nova època la cultura del rajol únicament ens dona pena2)RUBIO HERNANDEZ, Rosana. El vidrio y sus máscaras. El sueño de la arquitectura de cristal. Tesis Doctoral 2015 Universitat Politècnica de Madrid, Escola Técnica Superior d’Arquitectura, Vol. 2. pp. 384-403. [en línia]http://oa.upm.es/40455/6/ROSANA_RUBIO_HERNANDEZ_02.pdf [consulta 04-08-2017]

Imatge portada. Pavelló de Cristall en l’Exposició de la Deutscher Werkbund. Bruno Taut, Colònia (Alemanya), 1914. Exterior. Imatge presa de SERRA LLUCH, J. “Expresionismo. Bruno Taut” en Color y arquitectura contemporánea. Tesis Doctoral online [En línia] http://juaserl1.blogs.upv.es/juanserralluch/cuando-color-en-la-hist…or-en-la-arquitectura-de-las-vanguardias/expresionismo-bruno-taut/[Consulta04-08-2017]

Referències   [ + ]

1. SERRA LLUCH, Juan. “Expresionismo. Bruno Taut” en Color y arquitectura contemporánea. Tesis Doctoral online [En línia] http://juaserl1.blogs.upv.es/juanserralluch/cuando-color-en-la-hist…or-en-la-arquitectura-de-las-vanguardias/expresionismo-bruno-taut/[Consulta04-08-2017]
2. RUBIO HERNANDEZ, Rosana. El vidrio y sus máscaras. El sueño de la arquitectura de cristal. Tesis Doctoral 2015 Universitat Politècnica de Madrid, Escola Técnica Superior d’Arquitectura, Vol. 2. pp. 384-403. [en línia]http://oa.upm.es/40455/6/ROSANA_RUBIO_HERNANDEZ_02.pdf [consulta 04-08-2017]

Article written by:

Professor i Coordinador del Departament d'Història i Teoria de l'Art i del Disseny de l'EASDAlcoi. Investigador principal del Grup d'Investigació de l'ISEACV "Sinestèsia i multi-sensorialitat: teoria i experimentació"

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *